on the verge of extinction... again

doua vorbe despre netiquette

Si despre bun simt in general. Stiu ca am zis ca fac pauza, dar ma holbam prin reader si mi-am adus aminte de un post pe un subiect fierbinte si m-a mancat sa ma uit la comentarii. Si am dat peste comentariile unui analfabet (ok, e posibil sa fie de alta etnie, dar, daca traieste in Romania si are pretentia sa il las in pace cand isi da cu parerea in ceea ce priveste problemele din tara asta, am si eu pretentia sa invete dracului sa scrie in limba romana mai intai). Ah, scuzati multii draci care apar prin postarile mele, dar de obicei scriu cand sunt nervoasa. Cand sunt fericita nu prea am eu chef de net.

Revenind la bunul simt. In primul rand, ma refer la bunul simt de a recunoaste ca esti prea prost ca sa te bagi intr-o anumita discutie. Hai sa explic putin mai in detaliu ce vreau sa spun cu asta. Nu iti interzice nimeni sa urmaresti discutia, indiferent de coeficientul de inteligenta pe care il ai, poate chiar sa te ajute sa te mai destepti putin. Dar daca subiectul te depaseste, ori iti tii dracului gura, ori ceri lamuriri. Ceri lamuriri in mod civilizat! Nu te bagi sa iti dai cu parerea. De pareristi retardati sunt satula pana peste cap. Inca am amintiri foarte proaspete legate de un articol despre un router, unde 40 din 50 de comentarii erau complet imbecile. Nu te pricepi si vrei sa nu primesti eticheta de parerist retardat/ comentator imbecil? Te abtii sa comentezi, sau comentezi doar ca sa ceri sa fii lamurit. Clar pana aici? Sper ca da! In caz ca totusi nu s-a inteles, vin cu un exemplu. Urmaresc bloguri de astrofizica si de programare. Ma pasioneaza, dar multe chestiuni ma depasesc. Nu comentez decat rar. Comentariile sunt de obicei de genul:

"I've tried [say what here] but [describe problem here]. Does anyone know how I might fix this? I've tried [list possible solutions - yes, always try them!], but none of these seem to work."
In fine, in genul asta a fost ultimul meu comentariu pe un blog de programare. Pe blogurile de astrofizica ajung sa comentez chiar mai rar, pot numara pe degete comentariile pe care le-am lasat. Mai mult citesc si fac ochi mari. La un singur articol de cand am descoperit eu blogurile am comentat ca sa il contrazic pe autorul articolului (pe un blog de astronomie, sa nu se inteleaga altceva). Si asta doar pentru ca era vorba de multa matematica acolo si stiam al dracului de bine despre ce vorbesc. Ah, si in caz ca nu s-a inteles asta, fara sa injur, fara sa ii spun omului ca e prost, pur si simplu am scris ca eu vad problema altfel, am explicat cum si de ce. Nu m-am legat de autorul articolului, m-am legat de felul in care vedea el problema. Si omul a stiut sa raspunda foarte civilizat ("excellent point, Ana"), nu m-a injurat pentru comentariu. Ah, sa nu uit... inca o chestie. Asta e doar pentru cei care au blog in romana: nu vad ce rost are sa iti lasi linkul blogului pe un blog care e intr-o alta limba. Eu ma semnez cu Ana si nu las link. (Da, s-a mai intamplat sa las comentarii semnate cu Ana si pe bloguri in romana... atunci cand intram de pe laptop. Scuzati lenea.)

Mai departe. Bunul simt de a veni cu argumente pertinente in sprijinul unei afirmatii. Nu, "esti prost ca te-a facut ma-ta bou/ urat/ gay" nu se cheama ca ai argumentat ceva. Da, stiu, nu prea avem sansa sa vedem asa ceva (adica exact ce am scris eu intre ghilimele putin mai sus), de obicei genul asta de comentatori imbecili nu nimeresc locul unde se pun cratimele. Si nu se pun nici argumentele care tin de sfera fantasticului. Cum zicea un fost prof... "ca mi-a trimis mie Fecioara Maria e-mail!" Imi pare rau, nu e un argument.

Si ajungem acum si la bunul simt de a sti sa scrii in limba in care comentezi. De a sti sa scrii in general. De a sti ca nu e frumos sa ti se blocheze CAPS LOCK pe parcursul a randuri intregi, de a sti sa folosesti dracului cratimele, semnele de punctuatie. In caz ca nu e clar pentru toata lumea, lucrurile stau in felul urmator:

[cuvant][semn de punctuatie][spatiu][cuvant]
Exemple:
culori: rosu, verde, albastru;
unu; doi; trei;
Ninge. Bate vantul.
Scuzati lipsa de imaginatie? Multumesc!
Penibil ca dau eu lectii, eu care era sa nu intru in bac din cauza limbii romane (da, stiu, sunt putin ticaloasa cu argumentul asta, la liceu am facut doar literatura si aici nu era vorba de asa ceva).


Bun, subiectul fierbinte e ala cu maidanezii. Am fost atacata, muscata de caini. Si asta de mai multe ori, fara ca eu sa ii provoc. De fiecare data s-a intamplat in timp ce ma intorceam acasa, eram obosita si de-abia asteptam sa ma vad picand in pat, n-as fi avut nici un interes sa provoc un caine de pe strada. Numai ca dupa incidentele cu cainii n-am avut de fiecare data norocul sa ajung sa pic in patul de acasa. Nu asa repede cum mi-as fi dorit eu. Drumul meu spre casa s-a mai lungit prin ambulanta si spital. Ultima data am avut noroc. M-am ales doar cu o botina facuta praf si cu niste vanatai pe picior pentru ca m-a strans zdravan. Dar macar n-am sangerat si am putut sa merg... relativ bine, sa zicem. Si macar am ajuns direct acasa atunci. Insa acum aproape doi ani n-am fost asa norocoasa. Inca mai am urmele de pe picior, de unde m-a "capsat" (exprimarea omului de pe ambulanta). Nici in iarna lui 2007 n-am scapat mult mai ieftin. Macar de urmele de atunci am scapat pana acum. Si i-am vazut si pe altii atacati de caini. Asa ca orice solutie care lasa Bucurestiul fara caini ai nimanui pe strazi e buna pentru mine. Chiar daca imi plac la nebunie cainii mari si sanatosi. Am subliniat suficient de tare sanatosi? Sunt in special pentru eutanasierea chestiilor pe trei picioare, cu bucati de blana lipsa si ochi rosii. Si, in caz ca se intreaba cineva, da, eu m-as sinucide daca as ramane fara o mana sau un picior. Pe vremea cand eram inca minora am avut o tentativa pentru ca eram urata. M-au urmarit doua prietene si m-au tras din fata trenului. Le-am evitat ca pe ciuma o vreme dupa aia. Revenind. Chiar daca oricine ma cunoaste stie ca sunt topita dupa Rex si cei din rasa lui in general. Chiar daca eu is nebuna aia care opreste oameni cu ciobanesti germani si husky pe strada - "se poate?" Am explicat astea intr-un comentariu (link, screenshot) la un alt articol (link, screenshot) si am primit un raspuns (link, screenshot) al cuiva cum ca nu crede, ca e prea fantastic, ca probabil muscat la mine inseamna ca mi-a atins cu botul posetuta. Lasand la o parte faptul ca eu sunt mai mult cu ghiozdanul si mai rar cu posetuta, primul meu impuls a fost sa-mi pozez piciorul (pe care se vad clar inca urmele caninilor) si biletele de iesire din spital. Si mi-a parut rau ca nu mai am botinele. Mai am totusi blugii din 2008, pe care nu i-am aruncat, ca, na, se poarta rupti (desi, din cate am vazut, asta inseamna o taietura la genunchi, nu gauri pe gamba in spate). Am zis totusi da-o dracului, nu merita... sa stau sa ma epilez (yeah, call me vanity, I know) si sa blurez numele medicilor in poze.

Bun, sa ajung acum la comentariul care m-a enervat. Postul (link, screenshot) nu mi se pare deranjant. E amuzant, chiar daca nu mi se pare ca ar prezenta o solutie valabila, iar eu maidanezi curati n-am intalnit. Afectuosi? Uneori, unii da. Si tocmai despre aia care se apropie prea tare pot spune cu siguranta ca put. Ce m-a facut sa iau foc a fost insa comentariul asta (link, screenshot) si urmatoarele ale aceluiasi om. N-am avut rabdare sa le citesc decat pe diagonala. Nu. Nu asa se comenteaza. Omu' nu stie sa scrie, nu stie sa argumenteze - caini vegani?!? Alo, manualu' de zoologie! Pe noi de ce ne-ai invatat ca_cainele e construit in asa fel incat sa consume in principal carne? Ca_cainele face parte dintre carnivore? Vai, sa-mi fie rusine, pana la varsta asta n-am stiut ca_cainele paste si rumega iarba (oare si fumeaza?). Ca_cainele are si el, ca si vaca, stomacul impartit in patru compartimente. In ceea ce ne priveste pe noi oamenii, solutia e sa ne sinucidem corect! (daca n-aveti stomacul tare, nu va uitati la clipuri - arata oamenii aia intr-un hal...).

Cine dracu' le-a pus net astora? Am mai auzit ideea aia cu introducerea unui test care sa decida daca o persoana are dreptul sa foloseasca internetul si asa mi se pare acum ca ar fi o idee excelenta. M-am saturat de cretini. Respectivului i-as sugera sa se duca sa propovaduiasca veganismul si printre crocodili. Pentru imbunatatirea calitatii rasei umane.

Pot sa inteleg ca unui om ii plac cainii, ca ii e mila de ei, ca e dezgustat de oameni - si eu sunt dezgustata de majoritatea celor pe care ii intalnesc. Dar nu pot sa tolerez prostia si genul asta de manifestari. Comentariile alea sunt pline exact de ura pe care o critica la restul oamenilor. Sincer, un argument mult mai bun ar fi fost filmuletul asta. Da, e un desen animat, dar uitati-va la el, merita.

Netiquette - pentru cine nu stie ce e aia, Google s-a inventat cu un scop! Eu am auzit pentru prima data termenul de la Ionutzu.

9 pareri

cine
Vlaicu
cand
luni, 8 februarie 2010 la 12:59:00 EET
De acord cu tine. Cand am fost muscat a trebuit sa fac 7 injectii in burta si 4 in brat. Si nu mai vreau sa mai trec prin asta. Vreau sa dispara, cu toate ca nu cred ca am stomacul necesar pentru a putea sa ii omor cu mana mea. Am facut asta cand eram mai mic si nu mi-a placut (na, ca nu esti singura care a trimis animale nevinovate la moarte).
cine
fleurdulys
cand
luni, 8 februarie 2010 la 13:14:00 EET
Ahaha, dupa ce am vazut partea cu caini vegani, n-am putut sa mai citesc, nici macar eu nu pot sa iau in seama asemenea tampenii.
cine
Neamtu'
cand
luni, 8 februarie 2010 la 15:57:00 EET
Ma tot gandesc, de vreo jumatate de ora, ce sa-ti raspund. Sa ma iau de maimutele cu acces la calculator+net? Sa ma iau de povestea cu cainii? Recitesc materialul tau si vad ca ai spus tot... Chiar daca, in ce priveste cainii, parerile sunt impartite. Personal, prefer sa pot iesi pe strada la orice ora, fara sa trec printre haite de maidanezi. Romanul, orasul meu, e mic, si ocolesc pe alte strazi, facand jumatate de ora pe un traseu care ar trebui sa dureze 5 minute, din cauza maidanezilor. NU sunt pentru uciderea lor. Sunt pentru prinderea lor, asteptatrea ca cineva sa ii adopte, apoi - inevitabil, put'em to sleep. Asa se procedeaza peste tot...
cine
Garm
cand
luni, 8 februarie 2010 la 18:15:00 EET
Subscriu la faza cu eutanasierea maidanezilor. Nu este admisibil sa avem caini vagabonzi pe strada in 2010.

Cat despre toti acesti "iubitori de animale" sunt curios cati dintre ei ar lua un maidanez in casa. Atentie un maidanez, nu cine stie ce caine de rasa....

Exact, probabil nici unul.
cine
morbo
cand
luni, 8 februarie 2010 la 23:22:00 EET
eu as lua un maidanez in casa, daca n-as sta la bloc
cat despre rase, maidanezii mi se par cei mai reusiti caini. e si normal, ca e selectie naturala. ca nu-s la fel de talentati ca altii la manat oile, batai, vanatoare si cu ce s-or ocupa chihuahua si dalmatienii, asta-i altceva. si majoritatea oamenilor nu-s talente la ceva anume, mediocritatea e legea. majoritatea nu sunt nici einstein, nici vreun autist gen rain man.na, ca am ajuns sa compar oamenii cu cainii, si prost...ramane ce-am scris pana am adus vorba despre oameni :)
pe maidanezii din sibiu cica ii iau si ii duc la adoptie in germania. n-am prea urmarit toata povestea, e un adapost frumos langa oras si parca de acolo ii duc mai departe. dar normal ca nu pot sa-i tina pe toti deodata acolo, asa ca pe majoritatea ii ridica, ii sterilizeaza, le pun cercel in ureche si le dau drumul un timp inapoi pe strada (e plin de caini cu eticheta prin sibiu)
n-am intrat pe linkuri, ca na, caine vegan...nici chiar asa.
ps: mda, trenul pare o solutie rapida, mai mult decat aruncatul de undeva de sus pe ceva solid si plat. si taiatul gatului, dar, totusi, cu trenul poate esti izbit repede si cum traba la cap si dupa aia nu mai ai treaba sa sti ce terci ajungi.
cine
morbo
cand
luni, 8 februarie 2010 la 23:24:00 EET
ups, romana ...''sa stii''
cine
Mircea
cand
luni, 8 februarie 2010 la 23:32:00 EET
[quote] Aici este petitia pe care am creat o nesuoportand politica gen Aperhaid din Pretoria din partea conducerii.[/quote]
Aperhaid din Pretoria!!! Mare ti-i gradina, Doamne!
De la chestia cu eutanasia, totusi ma abtin. Iubesc ciinii prea mult. Nu se vrea, dar s-ar putea rezolva problema lor prin export. La Munchen erau adusi din Ucraina, din cite povestea un coleg de santier. Cine a avut maidanez in preajma stie ca e mult mai ascultator, fidel si rezistent decit multe potai de rasa. In Romania, eu n-am avut santier fara ciini. Chiar si-n virf de deal linga Turda m-am pricopsit cu 2-3.
cine
brontozaurel
cand
miercuri, 10 februarie 2010 la 02:13:00 EET
@Vlaicu: Nici eu nu mai vreau sa o patesc :|


@fleurdulys: Pai n-ar trebui sa suportam astfel de tampenii. D-aia ziceam ca asa ar fi bun un test inainte sa le puna net la toti cretinii.


@Neamtu': Uite, eu nu stiam ca si in alte orase exista astfel de situatii. In Brasov parca nu erau asa multi, cel putin nu in zona in care stau ai mei...


@Garm: Hmmm, daca e vorba doar de luat in casa si de hranit, probabil ca ar fi destui dispusi sa faca asta. Problema e ca... multi considera ca doar atat e suficient, dar a avea grija de un caine implica mult mai mult de atat.


@morbo: Cu eticheta galbena la ureche nu inseamna ca nu mai ataca. Cel care m-a muscat pe mine la Unirii, in buricul Bucurestiului acum aproape doi ani, avea eticheta. Cei de la mine de la bloc iar au eticheta. Si tot sunt agresivi uneori... iar ala pe trei picioare mai tot timpul... Bine ca macar acum sunt in spatele unui gard.

PS - Trenul are cea mai buna cota - statisticile spun ca doar 10% supravietuiesc. Nimic altceva nu e asa sigur.


@Mircea: Mie maidanezii mi se par imprevizibili. Nu poti sti niciodata cate au incasat si cum pot sa reactioneze. Am un vecin care are ditamai rottweilerii. Si ii lasa liberi cand ii scoate afara. Dar sunt atat de bine educati si de relaxati... pot sa treaca biciclisti, masini, rolleri pe langa ei... nu le dau nici cea mai mica atentie. In schimb maidanezii fac foarte urat. Si am observat ca si javrutele mici, "categoria 400 grame" fac la fel. Asa ca prefer caini de care cineva a avut grija de mici, care nu si-au incasat nu stiu cate picioare, care au fost educati ca rotile (de masina, role, orice) nu-s motiv sa intre in panica.

PS - Si mi-am adus aminte de o chestie foarte draguta. Niste vecini de la Brasov au doi husky (Dumnezeule, acum cred ca-s asa batrani... au peste 12 ani). Absolut superbi. Si le place sa se plimbe cu masina. Ii vedeam mereu in curte cum sareau pe masina, de pe masina, cand era de plecat le deschidea portbagajul si portierele, ei isi luau fiecare cate un pres si si-l puneau pe bancheta in masina si apoi se urcau pe el.
cine
brontozaurel
cand
miercuri, 10 februarie 2010 la 02:13:00 EET
[a little bit of personal background]
Cand m-am mutat eu in Bucuresti, in urma cu 8 ani, era plin de caini care umblau liberi in jurul blocului, prin scarile blocului pentru ca existau destui care ii "iubeau" si le dadeau drumul inauntru, le puneau mancare pe casa scarii pe jos, mancare pe care n-o termina si se imputea pe acolo. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca si ei puteau, ca isi faceau nevoile pe acolo si mirosea mereu pe scara. Iar doi dintre ei erau foarte agresivi. De fapt unul din ei, unu' pe 3 picioare, este la fel de agresiv si acum. Cu celalalt, unu' negru, nu stiu ce s-a intamplat. Tin minte clar ca ala negru a fost primul care a sarit pe batranul ala care se intorcea de la piata. Si ceilalti s-au luat dupa el. Tin minte ca nu puteam sa ma intorc acasa daca ploua; nu stiu ce dracu' intra in ei daca era vreme urata, da' sareau la toata lumea... asteptam in capatul strazii sa mai vina careva sa nu merg singura pana la intrarea in bloc... n-as mai fi ajuns intreaga.

In fine. Dupa o vreme, am facut plangere, s-a pus afis cu e interzis sa le mai permita javrelor sa intre in bloc. O femeie a luat in casa un caine, pe cel mai mare dintre ei. Na, e in varsta, ii murise barbatul, cand il scoate afara, il scoate mereu in lesa. Ce e in continuare neplacut e ca... sta la unul din etajele de sus, asa ca il plimba cu liftul. Si cainele ala pute groaznic. Ramane dupa el un miros in lift de iti vine sa lesini.

In 2005 s-au delimitat clar spatii de joaca, parculete, spatii verzi, spatiile verzi au fost imprejmuite, intr-unul din spatiile alea au fost izolati cainii. Daca nu s-ar mai gasi din cand in cand cretini sa deschida portita ar fi bine. Ala pe trei picioare e in continuare acolo, e in continuare agresiv... Plus ca unii si-au gasit un nou sport: aruncatul mancarii la caini... de la geam. Si uneori au tinta foarte proasta si nimeresc un pic mai departe... pe unde sunt parcate masini, trec oameni. Nu e placut sa vina cineva la mine si la plecare sa-si gaseasca masina decorata cu resturi de mancare. Dupa cum nu e placut sa ma trezesc ca la un metru in fata mea aterizeaza... exact, tot resturi de mancare.

Da-ti si tu cu parerea!

Mai jos se pot scrie tampenii. Nu mai mari ca alea de mai sus...
Insa inainte de orice altceva, vezi cum se comenteaza: indrumar tehnic si reguli!
HTML acceptat: <b>, <i>, <a href=""> (fara alte atribute)