on the verge of extinction... again

cum sa [nu] pierzi trenul. sau cum [nu] se autofaulteza CFR-ul

Gara de Nord e populata cu aceleasi personaje dubioase. In numar mult mai mic decat inainte de Craciun, totusi. E probabil prea devreme, prea frig, prea... ploaie sau mai stiu eu ce. Si nici pe mine nu ma mai intereseaza prea tare personajele usor sinistre pe care le gasesc mereu aici. In cateva minute nu voi mai fi singura. Si gandurile imi zboara departe. Vin. Vin! Si voi avea bilet. Luni dimineata cel mai tarziu. Aerosmith. De atatia ani. Ultimii la care m-as fi asteptat. Si o sa-i vad in iunie. O sa am bilet in curand. Si gandul asta ma face sa-mi ascund fata in palme. O sa ma creada nebuna. Toti cei care ma vad ca rad.

Nu mai sunt singura. Dar avem de asteptat. Pe panou scrie ca rapidul de Budapesta are 30 de minute intarziere. Asta e, am avut parte de intarzieri si mai mari. Doua ore chiar. Si intram la McDonald's... Medonatz, asa cum auzit candva un copilas. Mie nu-mi trebuie nimic de la ei, nu suport genul ala de mancare, chiar si simplul miros imi provoaca greata si m-am lasat si de bauturi racoritoare. Si imi trece prin cap un gand amuzant. Cum stii ca nu (mai) esti dependent de ceva? Am doua sticle de Nestea acasa pe hol. Sunt foarte la indemana, pe jos, lipite de tocul usii dintre hol si bucatarie. Sunt acolo de ceva vreme si nici nu le-am desfacut, beau in continuare tot apa de la robinet. Dar pur si simplu nu e nimic care sa le faca tentante. Mda. Probabil sunt ultima persoana cu care si-ar dori cineva sa fie intr-un fast-food. Reperez un poster cu Scooby si gasca lui si ma postez in fata lui.

Si vine si colegul langa mine. Si din nou ma gandesc ca sunt groaznica. Nu mai stiu altceva in afara de sunt asa fericita ca o sa-i vad in iunie. E cald. si imi dau jos geaca si verific inca o data ora. Si imi pica iar ochii pe poster. Si ii explic colegului de ce m-am asezat acolo.
"Cand eram mica... visam sa fiu ca Daphne." Nu stiu ce naiba m-a apucat sa spun asta. Dar e adevarat
"Care... ca Daphne sau ca..."
"Velma?"
"Da, sau ca Velma?"
"Nu." Si scutur din cap odata cu raspunsul. "Vroiam sa arat ca Daphne. Ca roscata." Si imi las capul intr-o parte uitandu-ma la poster.
"Iti mai trebuie doar o bentita."
"Am. Acasa." Dar nu mai spun asta cu voce tare.
"Bine ca nu visai sa devii Scooby..."
"Hihihi! Am fost in schimb dumnealui pentru o vreme..." Si arat spre mumia care-i fugarea. "No fun running from the mummy, even though he is a dummy... Clue Club!" Si imi ascund fata in palme. Am o voce jalnica.
"Tin minte. Ce faci?" Si il bufneste rasul.
"M-am uitat sa vad daca s-a schimbat ceva pe panou..." Si ies de sub masa si ma ridic in picioare.
"Care panou?"
"Cu trenurile... Nu s-a schimbat nimic."
"Mai sunt 7 minute. Vrei sa iesim?"
"Da."

Mi se pare asa frig acum afara. Inainte nu mi se parea frig. Si mai inghetam cateva minute in fata panoului.
"Nu inteleg de ce nu au afisat o linie. Acum ar trebui sa vina... Rahat!" Nu m-am putut abtine.
"Ce e?"
Arat cu capul spre panou. "45."
Ne tot invartim in fata panoului.
"Stii, cand am plecat de sarbatori, avea initial afisata o intarziere de 10 minute..."
"Siii?"
"Si a plecat cu doua ore de intarziere... Probabil ca ma injuri acum... Ca te-am tarat aici..."
"Nu, deloc... Hai sa punem un pariu... Par-impar. La linie para sau impara?"
Ma uit la panou. Majoritatea trenurilor au trecuta o linie para. "La linie impara!" Trebuie sa le umple si pe alea, nu?
"Pe ce punem pariu?"
"Pe o para!" Si ma bufneste rasul.
"Bine, daca castig, tu imi dai o impara."

Si trece si sfertul de ora. Si, tocmai cand ma gandeam ca vor mai creste intarzierea, o voce anunta trenul si apare si un numar pe panou. 3.
"Linie impara!" Strig vesela. Imi place sa jubilez.

Trenul e deja la peron? Ajung si la vagonul 425 si urc prin capatul dinspre vagonul restaurant.
"Asa se ajunge? Acum cand plecam?"
Pleaca. Iar eu ma uit ca tampita la om.
"Ce cretini si astia care au anuntat trenul..." Il aud pe coleg in spatele meu.

Da, deci da. Ce cretini! Acum am avut noroc, e totul in regula, dar nu pot sa nu ma gandesc ca lucrurile ar fi putut sa decurga altfel si sa ajungem pe peron prea tarziu, dupa ce ar fi plecat...

Nu obisnuiesc sa generalizez, sa injur pe toata lumea atunci cand ceva merge prost. Dar ceva e foarte in neregula in cazul asta. Oamenii pot pierde trenul asa. Asta nu face decat sa strice si mai tare imaginea CFR-ului care si asa nu e prea buna... pe alocuri nejustificat. Pe alocuri nejustificat? Da, pe alocuri nejustificat. Unele chestii nu le contrazic nici eu, dar sa le luam pe rand.

Trenurile sunt lente. Da, asta e foarte adevarata. "Sageata" isi face de ras numele. Distanta dintre Bucuresti si Brasov e de 160 de kilometri. Nu exista nici un tren care sa o faca in mai putin de doua ore si jumatate. Doua ore si jumatate inseamna 2 x 60 + 30 = 150 minute. Adica cel mai rapid tren de-abia trece de un kilometru pe minut. Asta e echivalentul a 60km/h. Alooo, asta e in conditiile in care, spre deosebire de o masina pe DN1, nu are altceva de facut decat sa se duca inainte pe sina libera! Nu stie de blocaje la iesirea din Bucuresti, de serpentine, de ramas blocat in spatele unor cretinei care nu stiu de peste 35km/h... Si in conditiile astea, cel mai iute tren al CFR-ului tot poate fi batut de o masina. Jalnic.

Trenurile sunt mizerabile. Stiu ca eu n-am o experienta prea bogata in ceea ce priveste mersul cu trenul. Ca nu m-am mai urcat de multi, multi ani intr-un tren care sa nu fie rapid international sau intercity. Dar... ce pot spune despre trenurile astea e ca ele nu pleaca in nici un caz mizerabile de la capat. Au masute pentru laptop si prize atat la clasa I cat si la clasa a II-a. Iar la business class au si wireless. Cand pleaca de la capat e spalat pe jos in vagoane. Mi s-a intamplat de cateva ori sa mi se faca rau pe tren la putin timp de la plecare. Asa ca stiu si cum arata baia. Ireprosabil cu fiecare ocazie. Totul era curat, exista sapun lichid si mai erau si doua suluri de hartie igienica, unul pe marginea chiuvetei probabil in loc de prosoape de hartie. A, si exista si priza functionala. E posibil ca lucrurile sa stea altfel in cazul altor trenuri, e posibil sa nu aiba atata grija de personale sau accelerate. Dar cum arata un tren la jumatate de ora dupa ce a plecat de la capat depinde foarte mult de ce porci tarani personaje s-au urcat in el. Pentru ca am vazut destui indivizi care mi-au intors stomacul pe dos. Si m-au facut sa-mi para foarte rau ca CFR-ul nu poate interzice accesul in tren unor anumite categorii de persoane (specimene care put, smecherasi care se distreaza vandalizand, indivizi care nu stiu sa-si regleze volumul vocii la un nivel la care sa nu-i deranjeze pe altii... si in general cam toti care au in sange nivelul de nesimtire peste o anumita limita).

Angajatii CFR sunt prosti/ nesimtiti si nu stiu ca_calatorul are intotdeauna dreptate. Da' bine ca noi suntem perfecti, nu? Serios acum, si nu ma refer doar la CFR aici. Rar mi s-a intamplat sa merg undeva, sa salut, sa explic civilizat despre ce e vorba si sa nu mi se raspunda la fel. S-a intamplat, am dat acum sase ani chiar la o casa CFR peste una paranoica care a crezut ca vreau sa o mituiesc ca sa... dracu' stie ce... doar pentru ca ii dadusem mai multi bani. Desi na, scria ca biletul ar fi mai mult decat imi ceruse ea, d-aia ii dadusem cat ii dadusem. Dar n-am avut parte de neplaceri decat foarte rar. In schimb am vazut destui indivizi care s-au simtit ofensati ca li s-a spus ca nu mai sunt locuri la un tren sau ca au fost intrebati de mai multe ori la ce tren vor bilet cand ei erau indecisi si nu stiau decat ca vor bilet la un tren spre o anumita destinatie, fara sa precizeze macar un interval orar sau de pret. Na, pentru unii e mai greu sa priceapa ca atunci cand ridica cineva tonul la ei o face ca incerce sa transmita un mesaj care altfel nu s-ar auzi de urletele lor. Ca toti stiu sa urle ca au drepturi si le sunt incalcate. Da' nu stiu sa acorde individei de la ghiseu dreptul de a nu intalni in persoana lor si cretinul cu numarul 301 pe ziua respectiva.

Nu sunt suficiente trenuri. Ohoo, e un pic mai mult de atat. Nu stiu daca au fost vreodata suficiente. Stiu insa sigur ca in ultimii 7 ani s-au imputinat trenurile intre Bucuresti si Brasov. Mai exista un singur intercity pe ruta asta. Acum 7 ani erau 3 sau 4. Cand am inceput eu sa folosesc infofer.ro, imi ieseau 3 pagini de trenuri la o cautare dupa ruta asta. Apoi doar doua pagini, apoi nici macar doua pagini pline, apoi au modificat formatul listei cu rezultate intoarse... ca sa nu mai para asa scurta oare?

Trenurile intarzie. Aici nu mai discutam nimic, asta e axioma deja!

Ce concluzii trag eu? CFR-ul e prost organizat. Nu ca m-as pricepe eu cum ar trebui sa stea lucrurile, cum ar trebui sa fie organizat totul. CFR-ul n-are trenuri. Cate mai are sunt imbatranite. Unele le-a luat dupa ce au fost "pensionate" de altii. Na, aia cu "one man's garbage is another man's treasure" se aplica si aici. Nu e neaparat o chestie foarte rea. Nu stiu cat au costat. Daca au dat putin pe niste trenuri care sunt inca in regula, asta e un lucru bun. Ce e mai trist e ca... astea sunt intercity-urile, care teoretic (!) ar trebui sa fie cele mai bune trenuri, din moment ce au cele mai scumpe bilete. Adica deseurile altora sunt ce avem noi mai bun. Poate ca mai mult de atat nici nu meritam... avand in vedere a ultima concluzie la care am ajuns: majoritatea calatorilor sunt niste porci care au pretentia sa fie tratati ca niste regi.

9 pareri

cine
mircea
cand
duminică, 28 februarie 2010 la 23:15:00 EET
Trenul ala a venit de la Budapesta, a stat un pic si a plecat? Unde? Acu' io nu inteleg :-) Bucuresti nu e capat de linie?
Deduc ca ai luat un pachet trimis prin cei de la vagonul restaurant? Aaaa, sau banii de bilet?
cine
brontozaurel
cand
duminică, 28 februarie 2010 la 23:27:00 EET
depou - gara de nord - budapesta - inapoi gara de nord - depou :) asta e traseul :)
cine
Camil Stoenescu
cand
duminică, 28 februarie 2010 la 23:59:00 EET
ca unul care circulă mai des decât ar vrea cu mirobolantul CFR îți pot spune că serviciile sunt EXECRABILE pentru banii percepuți. în special în termeni de viteză (că de fapt asta e cel mai important). în 1900 o locomotivă cu aburi făcea ruta București-Constanța în 3 ore. Acum îi trebuie aproape dublu. I rest my case
iar a bea apă de la robinet nu-i deloc o idee bună. chiar deloc...
cine
mircea
cand
luni, 1 martie 2010 la 10:44:00 EET
[quote] iar a bea apă de la robinet nu-i deloc o idee bună. chiar deloc[/quote]
Da-mi voie sa te contrazic. Cica anual tre' sa-nghiti cel putin un kil de "impuritati". Ca sa-ti tii sistemul imunitar in functie si updatat regulat. Stramosii nostri au baut apa din urma de copita de vaca (eu, la rindul meu din urma de senila de tanc) si n-au murit. Adica au murit, da' mult mai tirziu si de obicei din alte cauze.
In cel mai rau faci o diaree, care e si ea buna ca te "spala" pe dinauntru si face loc unei noi generatii de microorganisme "bune". Cind erai copil n-aveai regula celor 3 secunde? Aia care zice ca daca scapi sandwich-ul pe jos si daca-l recuperezi in 3 secunde il poti hali mai departe? Io o aplicam des, si inca-s viu.
cine
Ceasornicarul
cand
luni, 1 martie 2010 la 14:01:00 EET
Trenurile noastre sunt lente oricum, dar vara se deplasează şi mai lent din cauza restricţiilor de viteză. Dacă un tren care se mişcă cu 60km/h are nevoie de restricţie de viteză, atunci TGV-urile ce ar trebui să facă: să hiberneze? :D

[quote] Cica anual tre' sa-nghiti cel putin un kil de "impuritati" [/quote]
Să înţeleg că şi clorul intră la impurităţi de-astea strămoşeşti, nu?
cine
mircea
cand
luni, 1 martie 2010 la 14:25:00 EET
Cloru-i gaz, nu se pune. Apa are de multe ori, ceva... asa.. tulburator in ea... :-)
cine
brontozaurel
cand
luni, 1 martie 2010 la 17:25:00 EET
@Camil: La capitolul viteza sunt perfect de acord ca stau jalnic. Cum am scris si in postare, 60km/h viteza de top?!? E de tot rasul. Sau de tot plansul.

In rest, am zis ca nu am experienta cu multe trenuri. Din 2003 de cand am reinceput sa mai folosesc de cateva ori pe an si trenul nu m-am urcat decat in aceleasi trei trenuri (IC 531/532 Bucuresti-Arad care trece prin BV, rapidul Ister Bucuresti-Budapesta si rapidul Dacia Bucuresti-Viena)... si o singura data de curiozitate intr-o "sageata" (si nu mi-a mai trebuit a doua oara, groaznic de incomode scaunele). Trenuri care arata super ok cel putin atunci cand pleaca de la capat. Pretul de clasa a doua la rapid mie mi se pare ok (putin sub 40 lei bilet intreg B-BV). Clasa I la rapid international nu exista, la IC clasa adoua e cu vreo 4 lei mai mult decat la rapid, iar clasa I e vreo 60 de lei si ceva, asa ca din punctul meu de vedere mai bine mai pui cativa lei pana la 71 pentru business class ca macar ala e cu paza la intrare si scapi de nespalatii care vand diverse. Si mai ai si wireless la business class :D

OK, eu vorbesc de 3 trenuri din dracu' stie cate. Habar n-am cum arata altele. Dar nu am de ce sa ma plang de ce ofera astea la capitolul comfort pentru banii pe care-i dau. La capitolul asta trenurile astea in continuare cea mai buna alternativa pentru mine. De fiecare data cand m-a deranjat ceva, a fost din cauza unora carora le lipsea o chestie numita bun-simt, nu din cauza conditiilor oferite de CFR.

Nu spun ca daca scoatem nesimtitii din ecuatie e totul perfect, ca nu e cazul. Nu sunt prea incantata noul concept de vagoane tip culoar. In primul rand pentru ca acum, la vagoanele astea sunt 4 locuri pe latimea vagonului :| Inainte erau 3!!! Deci logic sunt mai inguste acum, chiar daca la latimea mea proprie si personala :P nu e ceva care sa simt eu ca ma afecteaza pe mine. Macar acum au masute pentru aproape toate locurile. Inainte pe IC erau vagoane cu compartimente la capat si separeuri in zona de mijloc. In perioada aia vroiam mereu loc la separeuri pentru ca doar acolo aveau mese. Iar pe trenurile de tip rapid erau vagoanele alea cu un aer retro (si mie sincer imi placea asta) cu pereti in alb si portocaliu si cu scaunele imbracate intr-un material maroniu si pufos. Oricum, sunt peste scaunele de pe "sageata" (nu pot sa scriu fara ghilimele, numai iuti nu sunt trenurile alea) si peste cele de pe microbuzele C&I (is aia cu sediul pe strada Ritmului). E drept ca microbuzele bat trenul la viteza. Standardul pentru B-BV e de trei ore, dar de obicei scot sub trei ore, au soferi nebuni (desi eu n-am auzit pana acum sa fi fost implicati in accidente). Dar nu e placut la inghesuiala, iar eu ca studenta ies mai ieftin cu trenul.

Cu apa de la robinet. Depinde. Aia de la Brasov e super ok. Si e rece, inghetata chiar si in toiul verii. Cea din Bucuresti sau Braila nu e cu adevarat rece decat de prin septembrie. Vara pot s-o las sa curga si doua ore si tot nu e cu adevarat rece. In majoritatea cazurilor merge totusi si apa de la garla (Dambovita sau Dunare). Mai ales ca mie nu-mi place gustul de apa la sticla (de plastic sau sticla). Se simte gustul recipientului in ea. E ca si cum as linge plastic sau sticla si personal nu suport asta.


@mircea: Hmmm, nici chiar asa. Statisticile spun altceva. Ca media de viata era o idee sub 40 de ani la noi la inceputul secolului trecut. Deci s-o intamplat ceva bun intre timp :) In fine, nici viata sub un clopot de sticla nu e solutia. Nu e bine sa cadem in extreme :)


@Ceasornicarul: Pai alea cu 60km/h sunt cele mai iuti la noi :D

Iar clorul il mirosi. Daca duc cana la nas si simt miros prea tare, o vars. Si incerc dupa jumatate de ora si dupa ce am lasat sa curga ceva minute.
cine
mircea
cand
luni, 1 martie 2010 la 18:04:00 EET
Se murea de gripa (intre 1917-1919 gripa a facut mai multe victime decit primul razboi mondial), se murea dintr-un abces la masea, de tuberculoza sau de apendicita. Nu din cauza apei. Nu in Europa.
A, ca nu-i ea buna la gust, sau ca e calda, asta-i altceva. Si ca o mica paranteza, apa buna la gust de obicei e o apa dura, cu un continut de saruri de calciu si magneziu ridicat, buna pentru femeile la menopauza ca le reduce sansele de a face osteoporoza, dar rea pentru cei predispusi la pietre la rinichi. Apa chioara, e ca patrunjelul in supa: nici rau nu face, dar nici bine.
cine
brontozaurel
cand
luni, 1 martie 2010 la 18:31:00 EET
Cu continut ridicat de calciu e aia care le curge alor mei la robinet la Brasov. Si se observa pe dintii mei mutarea la Bucuresti.

Da-ti si tu cu parerea!

Mai jos se pot scrie tampenii. Nu mai mari ca alea de mai sus...
Insa inainte de orice altceva, vezi cum se comenteaza: indrumar tehnic si reguli!
HTML acceptat: <b>, <i>, <a href=""> (fara alte atribute)