on the verge of extinction... again

cum se fac scolile in romania

Cine ma cunoaste stie ca iau foc repede cand vine vorba de subiectul asta. Asa ca acum o sa ma abtin de la prea multe comentarii, ma multumesc doar sa bag un link... doua, trei, patru, cinci... Pentru ca am citit cateva chestii care aproape ca m-au facut sa scot fum pe urechi.

Intai despre lucrari de licenta. Un articol citit saptamana trecuta pe blogul lui Lucian. N-am cautat lucrari de licenta pe google, dar am vazut (fara sa caut macar!) in jurul caminelor destule afise de vanzare pe stalpi, pe pereti. Hmmm, ia sa caut eu putin, parca pozasem un astfel de afis. Stiu oameni care au facut lucrari de licenta pentru altii, oameni care au cumparat lucrari de licenta. Dar na, asa e frumos la noi. Sa ne prefacem ca problema nu exista.

Tot despre comertul cu lucrari de licenta, tot intr-un post de saptamana trecuta, de data asta de la Camil. Da, si la medicina e la fel. Din pacate, nu sunt surprinsa. Am auzit medici injurand cand venea vorba de primit studenti la practica. Ca sunt lenesi si n-au chef sa faca nimic. Am mai auzit si de la fosti colegi de liceu care au dat la medicina cate ceva despre ce e pe acolo si ca majoritatea colegilor lor n-au ce cauta in facultate. Hmmm, de fapt asta am auzit cam de la toti fostii colegi de liceu, indiferent de facultatea pe care si-au ales-o.

Si licenta e doar ultimul hop. Si pana acolo se ajunge la fel, cu proiecte facute de altii, cu adeverinte de practica si ele cumparate, cu plasme indesate in masina profului ca sa ii treaca examenul. Majoritatea studentilor sunt varza pe tot parcursul facultatii. Spuneam ca ma aprind repede cand vine vorba de subiectul asta, nu? M-am aprins la postul asta de la Pavel in doua comentarii kilometrice.

Hai sa ne intoarcem si mai departe. Inainte de facultate. Azi vad pe blogul lui Liviu un post care vine cu o noua dovada ca elevii de liceu habar n-au nici macar de istoria pe care eu tin minte ca o invatam in generala. Am inceput scoala in 1990. In liceu deja incepusera sa se introduca manualele alternative. Primele (si singurele pentru anul nostru) materii la care s-au introdus au fost istoria si geografia. Si tin minte ca profesorul de istorie era tare dezamagit de ele. Chiar daca pe vremea aia nu aveau inca lectii despre... fapturi decorative care apar pe sticla... ca sa nu ma exprim urat. Deci stiu ca elevilor de liceu nu li se mai ofera niste manuale decente. Dar asta nu le scuza indiferenta. Indiferenta fata de toate materiile, nu doar fata de istorie. Nu scuza tendinta de a face lucrurile de mantuiala, tendinta despre care vorbea Mesterul Manole intr-un articol de saptamana trecuta.

Toate astea se intampla in 2010. Majoritatea elevilor/ studentilor au acces la internet. Marea problema e ca n-au inteles ce-i cu el si cum sa-l foloseasca in asa fel incat sa devina mai buni. Si orice lucru bun folosit prost...

14 pareri

cine
Luana
cand
marți, 26 ianuarie 2010 la 03:27:00 EET
Funny you should mention this...
Tocmai ieri gasisem acest minunat site: http://www.lucrari-de-licenta.info/ la a carui vedere am ramas masca. "Lucrarea de licenta la care ai visat!"???? CUM?!!

Am cotrobait prin el si nu mi-a venit sa cred cat de organizat e, cu cata mandrie sunt prezentate serviciile de o inalta calitate, viteza si cutezanta (?) ale colaboratorilor. Sa faci lucrari din atatea domenii inseamna sa ai cate un om, cel putin, pentru fiecare dintre ele. Si peste 4000 de lucrari "in stoc", cum s-ar zice.

Cum sa nu fii in stare sa scrii o licenta dupa 3-4 ani de facultate? Sau, cat de lene sa iti fie? Ma enervez cand vad asta, colegi de-ai mei au facut la randul lor magaria. In continuare vad cum masteranzi isi copiaza proiecte mici si simple de pe unde apuca. Nu mai zic de studenti... UGHHHH!
cine
Vlaicu
cand
marți, 26 ianuarie 2010 la 10:31:00 EET
Pe de o parte, cred ca sunt multi care fac facultatea din inertie, e o etapa care li se pare normala dupa liceu. Pe de alta parte nici sistemul de invatamant nu e deloc grozav (sau nu era in perioada 1998-2002).
Dupa parerea mea, facultatea ar trebui sa te ajute sa iti organizezi gandurile si sa te invete unde sa cauti cand ai nevoie de o informatie.
Dar na, de ce nu scrie fiecare profesor o carte cu materia lui ca sa mai scoata ceva bani. Unele au fost interesante dar am avut si ceva materii si profesori care predau in facultatea aia doar pentru justificarea salariului, chiar daca materiile respective nu aveau legatura cu profilul facultatii, sau chiar daca informatiile pe care ti le ofereau erau antice si cu termenul de valabilitate expirat.
cine
brontozaurel
cand
marți, 26 ianuarie 2010 la 10:50:00 EET
@Luana: Si eu am ramas exact la fel acum uitandu-ma pe acolo :|
"4 lucrari = primesti 1 gratis" Genial!

@Vlaicu: De acord, multi fac facultatea din inertie. Iar sistemul de invatamant sta mult mai prost azi decat acum 10 ani. De ce nu scot profesorii carti? Pai unii chiar scot. Iar altii spun ca nu merita, ca nu castiga bani, ba chiar pierd.
cine
Lucian
cand
marți, 26 ianuarie 2010 la 11:31:00 EET
excelent articol Ana!
cine
Neamtu'
cand
marți, 26 ianuarie 2010 la 13:38:00 EET
Ia uita-te, te rog, la http://teorusu.romascani.ro E un filmulet legat de ce stiu elevii de Unirea Principatelor si de Al.I.Cuza. Pe urma mai vorbim :)
cine
Camil Stoenescu
cand
marți, 26 ianuarie 2010 la 16:27:00 EET
trăim din iluzii și amintiri legate de epocile de aur când școala românească era bună, bună de tot. competitivă cu adevărat n-a fost niciodată, rezultatele la olimpiade sunt doar excepții. iar acei elevi demult au plecat din țară. în rest, mediul academic se caracterizează prin incompetență și plagiat, cu excepțiile de rigoare
cine
Manole
cand
marți, 26 ianuarie 2010 la 17:35:00 EET
Avem instrumente si nu stim ce sa facem cu ele, asta asa spus in treacat.

Banul/favorurile dar si lipsa de repere(criterii) sunt cele care au generat si genereaza situatiile prezentate.
La noiin casa, inca e regim de opresiune. Continuam cu aceea perseverenta (ca asa am invatat!) ca trebuie sa dai dovada ca sa-ti obiectivul.
Am descoperit ca am o spoiala de copil, e de datoria noastra sa nu-l lasam sa creasca o spoiala de om mare...
cine
thetruthfullies
cand
marți, 26 ianuarie 2010 la 18:02:00 EET
They say ignorance îs bliss and I tend to agree.
Problema ține și de nivelul de de motivație. Ce îl motivează pe Gigel care e clasa a 7-a să își "rupă" o parte din timpul său pe care îl alocă jucatului de calculator că să facă o prezentare la nu știu ce materie, prezentare care să nu fie luată în totalitate de pe diverse site-uri de referate & co. Aici intervine profesorul, interesul pentru acea materie, dar și alți factori externi.
Eu, una recunosc că la liceu am dat destule referate care nu îmi aparțineau. De ce? Pentru că am observat că nu mai conta conținutul lucrării și profesorul nu mai făcea diferența între o lucrare bună și originală și una care se asemăna izbitor de mult cu alte 30. Dacă un subiect mă pasiona sau îmi stârnea interesul îmi făceam rost de cărți și studiam separat.
cine
morbo
cand
marți, 26 ianuarie 2010 la 20:42:00 EET
oioo...exemplu cu manualul de istorie...oricum, nu exista vreun manual cu istoria romaniei care sa nu fie partial mincinos, inclusiv prin omisiuni. asa ca decente sau nu, tot material de propaganda sunt toate. ca sa-ti faci o idee despre realitate rebuie sa citesti de la toate taberele. in fine, la materii din astea unde nu e cu 1+1=2 e greu, greu de tot sa nimeresti formula corecta.la mate, daca stii sa faci integrale, stii sa faci integrale. la istorie sau romana poti sa spui ce prostii vrei ca profesor, inclusiv prin intermediul unor carti, si sa ai si pe altii din gasca ta care sa te valideze, ca-s abureli sau nu alea pe care le spui. si cand imi amintesc si de profii de geoagra pe care i-am avut...dumnezeu cu mila.
asta o fost o paranteza :)
cu licentele si proiectele altora...sincer, pe mine nu ma deranjeaza deloc. ar fi foarte bine sa nu mai existe chestiile astea, ca fac rau societatii. dar asa, personal, la modul ''uite cat muncesc eu si asta isi face rost una-doua'', nu m-a enervat niciodata fenomenul. chiar daca, pentru ca bagam mare la lucrarea de diploma, n-am ajuns la balul sau cum i zicea din anul 4. sau chiar daca mi-am stricat nu stiu cate zile de concediu pentru ca sa fac o lucrare de dizertatie de doamne-ajuta. bine, la master am facut si eu rost de vreo doua proiecte (nu pe bani - si chiar la alea o trebuit sa fac niste ajustari - mai mult decat schimbarea numelor de pe ele), dar atat! in 5 ani jumate de studii superioare.
cine
brontozaurel
cand
miercuri, 27 ianuarie 2010 la 08:54:00 EET
@Lucian: Multumesc.


@Neamtu': Da, sunt exact aceiasi elevi, exact aceleasi secvente.


@Camil: E destul de usor de cazut in capcana de a vedea trecutul sau viitorul sau orice nu avem inca sau nu mai avem ca fiind intruchiparea perfectiunii. Cunosc oameni de 35-40-50 de ani care au probleme suficient de mari cu limba romana incat sa ma zgarie pe mine pe creier sa-i aud vorbind. Si ei au terminat scoala inaintea mea. Ca sa fiu si mai clara. Facultatea, nu ma refer la oameni cu tot atatea clase cat si trenul. Deci cu siguranta lucrurile erau departe de a fi perfecte si inainte.

Si totusi nivelul a (fost) coborat in mod real. Si inca cu mult. Eu nu pot sa vorbesc decat de ultimii zece ani pentru ca inainte nu aveam capacitatea de a intelege unele lucruri.

Sunt absolut sigura ca nici unul din colegii mei de liceu n-ar fi raspuns cu nu stiu la o intrebare de genul "cine a fost Cuza?" asa cum au facut liceenii din filmulet. Si si noi am fost la profil real. E drept ca nu stiu din ce liceu i-a adunat pe copiii aia, iar eu am fost totusi la unul din cele mai bune licee din Brasov.

Mult mai relevant mi se pare sa compar subiectele de examen din primii ani de la politehnica de acum, cu ce subiecte am avut eu la examene in primii ani inainte sa fac intrerupere de studii. Si mie si atunci mi se parea nivelul acazut. Subiectele de acum le-as fi rezolvat si in liceu... unele chiar in scoala generala. Acum pe 1-1=0 se ia noua la examen. Este penibil. Este o diferenta enorma intre ceea ce se face "oficial" (adica ce ar trebui sa se faca) si ceea ce se face de fapt. Studentii care intra sunt din ce in ce mai slab pregatiti, profii s-au saturat si considera ca oricum n-au ce sa lucreze cu ei, nici macar nu mai incearca, daca dau de unul care stie ca tan(atan (x))=x la sfarsitul anului doi, gata, e geniu.

Deci nu consider ca am mers de la excelent spre rau, consider ca am mers de la rau la catastrofal...


@Manole: Adevarat. In primul rand lipsa de repere. Si eu ma simt asa confuza si nu mai stiu ce e bine si ce e rau. Resping clar incultura, prostia si resping clar lenea, dar sunt altele care suporta prea multe nuante. Si nu mi-e clar unde trebuie trasa o linie.


@thetruthfullies: In scoala generala mai conteaza inca profesorul. Dupa aia, Gigel ar face bine sa traga tare la ce il intereseaza, indiferent daca profesorul il motiveaza sau nu. Noua nu prea ni s-au cerut referate la liceu, nu prea am facut asa ceva la viata mea, dar si pe alea putine a fost chin sa le fac.


@morbo: Ce ma enerveaza pe mine nu prea e legat de moralitate. As fi ipocrita sa spun ca e asa. Si eu am facut proiecte pentru altii pe bani, si eu am dat examene pentru altii, tot pe bani. Si nu regret asta. A fost vorba de materii care ma pasionau, deci am facut ceva care mi-a placut si am si scos si bani. Pe undeva ma racaie ca in felul asta am facut sa scada valoarea diplomei mele in ochii altora, pentru ca au obtinut-o si niste indivizi cu inteligenta de babuini... si eu i-am ajutat. Nu fenomenal de tare insa. Dar ma enerveaza atata prostie. Si faptul ca se face parada cu asta. De genul "Haha, nu stiam nimic si l-am copiat pe bou' ala!" - it's not a badge of honor for crying out loud!
cine
fleurdulys
cand
miercuri, 27 ianuarie 2010 la 11:12:00 EET
'Acum pe 1-1=0 se ia noua la examen.' o.O Neah, nu te cred.

Inseamna ca pot da si eu la poli. Si pot sa o si termin. =)) Iar eu sunt praf la matematica. Da' in schimb fac adunari/scaderi rapid. :)) Acum inteleg de ce oameni care n-au nimic de-a face cu stiintele exacte se duc si dau la poli desi ei nici adunarile pe care le fac eu nu-s in stare sa le faca.
cine
brontozaurel
cand
miercuri, 27 ianuarie 2010 la 14:04:00 EET
Dupa ce termin cu licenta povestesc si cu lux de amanunte. Chiar s-a intamplat. A fost o problema la examenul final care s-a redus la vreo patru calcule de genul asta.

Asa cum s-a intamplat sa se dea note in felul urmator: profesorul vine la penultima ora cu niste foi, patru parca si le da studentilor sa faca un rezumat de doua-trei pagini. Examen nu se mai da, notele, intre opt si zece se dau in functie de cat de frumos a scris fiecare. Si sa ne intelegem. Opt au luat cei care nici nu s-au prezentat cu rezumatul. Examen de anul trei la poli.

Si sa nu uitam de momentul absolut memorabil de la laboratorul de fizica de la sfarsitul anului doi cand profu' l-a intrebat de cel putin 20 de ori pe unu' "what is this?" referitor la un microampermetru. Si el i-a raspuns de fiecare data "Millivoltmeter!" Ca na, asa scria in documentatia pentru lab. Desi profu' ii pusese degetu' pe aparat si ii arata unde scrie maaare cat China μA (microAmperi). In cele din urma l-a intrebat "can you read these two letters?" ca sa primeasca un raspuns de geniu "not the first one." Dupa aia deja n-a mai avut savoare ca l-a intrebat ce se masoara in amperi si a ridicat din umeri, zicandu-i ca el n-a venit la facultate sa invete prostii din astea, a venit pentru calculatoare. Lasand la o parte ca a fost nesimtit cu raspunsul ala, respectivul era in plop si la programare.
cine
Vlaicu
cand
joi, 28 ianuarie 2010 la 10:03:00 EET
mai tin minte, la examenul meu de admitere la poli, iti dadeau ecuatii cu raspunsuri grila...
ma rog, cred ca acel examen in trecea si sora-mea din clasa a saptea fara probleme
cine
brontozaurel
cand
joi, 28 ianuarie 2010 la 13:37:00 EET
Da, si eu am dat tot grila la admitere la poli si erau foarte simple.

Da-ti si tu cu parerea!

Mai jos se pot scrie tampenii. Nu mai mari ca alea de mai sus...
Insa inainte de orice altceva, vezi cum se comenteaza: indrumar tehnic si reguli!
HTML acceptat: <b>, <i>, <a href=""> (fara alte atribute)