on the verge of extinction... again

the curious eye and the critical taste buds: dude, where's my ball?

Bronto spunea ca vrea sa incerce niste cioco Milka. Una din cele doua era o tableta de 200g numita Choco & Rice. Ciocolata cu lapte Milka si orez expandat. Am luat-o vineri. Am desfacut-o. Deasupra arata destul de normal. Patru ori noua, in total 36 patratele na, diviziuni. Dedesubt... drace, mult orez mai e acolo. De fapt... e mai mult orez decat ciocolata. Ingramadit acolo, cat mai mult sa fie. Si aia 11.5% orez expandat trecuti pe eticheta... Serios? Doar atat? Dar de ce ar trece oare o cantitate mai mica daca asta e tema ciocolatei, orezul expandat? Mmmm, oare pentru ca orezul nu e Grand Marnier sau Remy Martin si e mai ieftin decat ciocolata? Sau foarte probabil se refera la gramaj si nu la volum si atunci poate chiar e vorba doar de 11.5%? M-am temut putin ca poate n-o sa-mi placa. Insa nu orezul m-a deranjat la capitolul gust. Milka, o ciocolata cu lapte fara pasta de alune nu se poate? Nu e rea. E o combinatie interesanta. Dar gustul ala de alune...

Pachet de Paste. La inceput de iunie?!?! La doua luni dupa?!?! Da, pentru ca asa l-am luat la jumatate de pret. Nimic neobisnuit aici, e doar ciocolata normala Milka (da, si cantitativ e doar o ciocolata Milka normala) in forme. Forme de urecheati si de oua. Urecheatu' mai mare e chiar frumos sculptat in ciocolata.

Si am mai dat peste o dracie, Alpine Milk Chocolate Ball. O minge de ciocolata care cica ar fi nu stiu ce editie speciala cu ocazia Campionatului Mondial. Doar ca, atunci cand am venit acasa si am desfacut ambalajul... Baaa, unde-i mingea aia? Inauntru e o portocala din ciocolata. Exteriorul are aspect de coaja de ciocolata, se desface in felii, feliile prezinta un model care aduce cu aspectul fibros al feliilor de portocala. Ceea ce ma face sa ma gandesc la portocalele speciale de Craciun, bagate in haine de fotbalist. Sa ne intelegem, aia nu e minge de fotbal. Si asta ma face sa ma simt inselata. Baaa, pe ambalaj scrie Chocolate Ball, eu am platit pentru o fulerena C60-gigant (mai exact, de saizeci de milioane de ori mai mare) in ciocolata, nu pentru o portocala! Ah, pentru cei care nu le au cu chimia, sa explic. Fulerena C60 reprezinta o adunatura de atomi de carbon (forma alotropica a carbonului pentru cine n-a chiulit de la orele de chimie). 60 la numar, ca de aia ii zice C60. Si fiecare din nenorocitii astia de atomi de carbon se prinde bine de alti nenorociti, aflati fiecare la aceeasi distanta de atomul central. Si asa ajung sa se aseze ei si sa formeze o figura (si ce figura!) care seamana cu o sfera de departe. Da' de aproape nu rasare nimic pentru ca de fapt nu e sfera. E un poliedru pe care l-a botezat mamica lui icosaedru... aaa... trunchiat?

Serios, lasand la o parte glumele tampite, asa ii zice in romana? Oricat de cretina pare justificarea, eu am studiat materia asta in engleza. In engleza, il cheama sigur truncated icosahedron. Ii spune asa pentru ca se obtine prin "taierea" varfurilor unui icosaedru. Icosaedrul e un poliedru regulat cu 20 de fete si 12 varfuri. Fiecare din cele 20 de fete e un triunghi echilateral. Avand in vedere ca in fiecare varf al icoesaedrului se reunesc cinci laturi, rezulta ca, dupa taiere (holy cow, the last two words sure sound dubious... and this paranthesis makes it all sound even more so, but trust me, I'm not a devil worshipper and I'm not sacrificing any holy cows tonight), in locul varfului vedem un pentagon. Avand in vedere ca taiem de la o distanta de o treime din lungimea laturii triunghiului regulat si paralel cu latura pe care nu o taiem, rezulta ca, dupa taiere, in locul fiecarui triunghi echilateral vedem un hexagon regulat cu latura egala cu o treime din latura icosaedrului initial. Deci ceea ce ne ramane e un poliedru regulat cu 32 de fete, dintre care 20 sunt hexagoane regulate si 12 sunt pentagoane regulate. Si dupa domnu' poliedru asta e modelata si mingea de fotbal. De precizat insa ca mingea de fotbal seamana totusi mai mult cu o sfera decat respectivul poliedru dupa care e modelata. Asta din cauza presiunii aerului din interior care face ca fetele poligoanelor regulate sa fie putin bombate.

Revenind la fulerena C60, ca eram datoare cu explicatie. Adica de ce n-am trecut direct de la mingea de fotbal la poliedrul respectiv. Pai pentru ca nu ne-o zis nici dracu' de mingea de fotbal la geometrie. Mingea de fotbal am gasit-o mai tarziu intr-o documentatie pentru un proiect de electronica. O, da, si ironia ironiilor, la trei randuri sub poza mi-au picat ochii pe cuvantul doping. Dar cred ca nu vrea nimeni sa ma apuc sa povestesc si despre superconductori. Tot asa, la modu' "si desteptu' ala de electron"... Stiu, ma plang des ca la unii sinapsele nu se fac la timp. La mine se pare ca se fac anticipat si anapoda. Asaa... iar am luat-o pe aratura, nu? Tot in documentatia respectiva am gasit si mingea de rugby ca si termen de comparatie pentru fulerena C70.

Sper sa n-aiba nimeni rabdare sa citeasca asta cu atentie pana la sfarsit. Pentru ca probabil o sa concluzioneze ca eu ar trebui sa fiu intr-o camasa de forta, nu calare pe un laptop.

2 pareri

cine
krossfire
cand
vineri, 4 iunie 2010 la 10:57:00 EEST
La capitolul ''orez expandat'' eram innebunit in copilarie dupa Kinder Country desi m-as fi multumit si fara crema de lapte interioara.
cine
brontozaurel
cand
sâmbătă, 5 iunie 2010 la 01:28:00 EEST
n-am reusit sa inteleg niciodata care-i chestia cu ciocolata pentru copii = ciocolata cu crema de lapte :-??

Da-ti si tu cu parerea!

Mai jos se pot scrie tampenii. Nu mai mari ca alea de mai sus...
Insa inainte de orice altceva, vezi cum se comenteaza: indrumar tehnic si reguli!
HTML acceptat: <b>, <i>, <a href=""> (fara alte atribute)