on the verge of extinction... again

cum aleg o...

cucta OZN

... cucta cred ca ii spune in romana (that's pressure cooker in English). O dracie cam ca cea din poza (furata cu nesimtire de pe made-in-china.com), insa nu chiar asa "OZN".

Nu ma intrebati pentru ce vreau sa o folosesc, pentru ca n-am nici cea mai mica idee. Nu este pentru mine. Este pentru ai mei - a lor s-a imbolnavit de deces. Sa fiu sincera, ma mir ca doar acum, pentru ca eu o tin minte dezintegrandu-se inca de cand eram mica.

Chestia aia micuta prin care ies aburi din varful tichiei, pardon, capacului, tin minte ca avea probleme inca de cand invatm eu sa scriu literele. Pentru ca da, pana in clasa a opta mi-am facut temele in bucatarie. Apoi tin minte ca au inceput sa se sparga incet, incet, bucata cu bucata, manerele capacului. Apoi a intrat in peisaj batranetea cauciucului de pe marginile capacului. Iar acum am inteles ca a crapat cu totul. Dupa mai bine de 30 de ani, probabil era si cazul.

Asa ca ai mei acum cauta o noua cucta. Teoretic. Practic, insa... stau si maraie la preturi ("cum 90 de lei?!? este foarte scumpa!"), ceea ce m-a facut pe mine sa vreau sa le iau o cucta, nu conteaza daca dau pe ea 350 de lei, numai sa le iau o chestie sanatoasa.

Am facut asa cu tigaia. Cand m-am mutat in Bucuresti, ai mei mi-au cumparat o tigaie verde (ei nu mai aveau asa ceva de cand eram eu mica). A fost vreo 13 lei? Apoi au gasit o oferta - 3 tigai la 9 lei si au luat un set pentru toata familia. Pentru mine, pentru ei, pentru mama lui tati. Inutil sa mai spun ca eu n-am folosit niciodata tigaia din setul ala, doar pe cea verde. Tigaie care a devenit de nefolosit din octombrie pana in iunie, in conditiile in care n-am folosit-o decat ca sa reincalzesc piepturi de pui trimise de ai mei.

Solutia alor mei? Sa-mi ia inca o tigaie din aia verde cu 13 lei! In timp ce eu salivam la niste dracii similare de la Tefal ("vai, mama, dar sunt scumpe de scumpe!"). Nici a doua tigaie noua verde nu s-a comportat mai frumos, desi o foloseam din ce in ce mai rar in favoarea cuptorului cu microunde, pentru care intre timp cumparasem niste vase termorezistente. Bineinteles, fara sa le spun alor mei cat au costat de fapt.

Am rezistat fara o tigaie noua pana in 2005, cand m-am pus pe cheltuit porceste pe un set Tefal. Am fost atat de multumita de setul ala, incat un an mai tarziu ii luam si mamei doua tigai. Una sanatoasa, Tefal Privilege, cu diametrul de 30cm si fundul gros, numai buna de folosit ca arma. Am dat cam 140 de lei pe ea. Si inca una, tot Tefal, dar mai usurica, fara fundul acela dublat, cu un diametru o idee mai mic. Si cam la jumatate din pretul celei grele.

Sase ani mai tarziu, mama iubeste tigaile alea, in special pe aia mai usurica (nu pot spune micuta, ca are si aia 28cm in diametru), ca pe cealalta n-o poate ridica doar cu o mana (asa ca o foloseste doar la ocazii speciale). Nu cred ca a aflat vreodata cat au costat, insa asta e o alta poveste. Important de retinut este ca i-am luat doua tigai sanatoase care inca par ca noi dupa sase ani de utilizare. Pe aia mai usurica stiu ca o foloseste cel putin o data pe saptamana. Mereu mi-o lauda si mi-o alinta cand sunt pe acolo in bucatarie cu ea. Insa sunt convinsa ca ea n-ar fi dat banii aia pe o tigaie.

Asa ca as vrea sa repet miscarea si in cazul cuctei. Problema de data asta este ca... eu n-am folosit niciodata asa ceva, si nu stiu la ce anume ar trebui sa casc ochii. Tati mi-a zis ca vrea sa o ia el (da, l-am sunat dintr-un magazin punandu-i intrebari despre diverse modele pe care le vedeam pe raft) pentru ca vrea sa vada cum se inchide capacul. La ce altceva ar mai trebui sa fiu atenta?

6 pareri

cine
Dan
cand
sâmbătă, 21 aprilie 2012 la 20:42:00 EEST
Vas sub presiune, oala de presiune.. ma bagasei in ceata cu cucta :D
Ti-as recomanda firma Fissler, germane, sunt scumpe, da poate chiar foarte scumpe, dar sunt cu adevarat bune, cu adevarat de calitate. Mama si-a luat una acum niste ani si apoi la ceva timp a ajuns sa mai ia una mai mica si una pentru bunica.
Experienta Tefal, da e unica, sunt scumpe dar sunt bune dupa ani de zile.
cine
Arisu
cand
sâmbătă, 21 aprilie 2012 la 21:21:00 EEST
Poate te ajută secţiunea Safety features de aici.
cine
Arisu
cand
sâmbătă, 21 aprilie 2012 la 21:23:00 EEST
M-am încurcat în ştiinţă, link-ul corect: http://en.wikipedia.org/wiki/Pressure_cooking
cine
brontozaurel
cand
duminică, 22 aprilie 2012 la 15:21:00 EEST
@Dan: Se gasesc si prin magazine? Pana acum am trecut prin metro, real, Auchan si Billa si n-am vazut asa ceva. Am gasit in schimb pe net si unele mi se par si mie scumpe - peste 1000 lei n-as da nici eu si si 600-800 e cu semnul intrebarii. Cu siguranta nu de pe net fara sa o studiez putin "pe viu" inainte.

@Arisu: Mersi, m-am prins oricum ca trebuie doar sa scot slashu' de la sfarsit :)
cine
Dan
cand
duminică, 22 aprilie 2012 la 17:44:00 EEST
Nu stiu sigur, incerc sa ma orientez, vorbesc si cu mama sa vad daca mai stie de altele, mai imi arunc si eu un ochi prin Cta. (nu e asa departe nu? mai dai bani si pe drum :)) )
te tin la curent cat pot de repede.
cine
Dan
cand
duminică, 22 aprilie 2012 la 21:56:00 EEST
Am gasit din pacate doar un dealer Fissler in Oradea, Bihor.
Am gasit varianta mai micuta de oala (4.5l) la aproape 600 ce mi se pare onorabil dar unde sa iti spun sa o gasesti "pe viu" chiar nu stiu :(

Da-ti si tu cu parerea!

Mai jos se pot scrie tampenii. Nu mai mari ca alea de mai sus...
Insa inainte de orice altceva, vezi cum se comenteaza: indrumar tehnic si reguli!
HTML acceptat: <b>, <i>, <a href=""> (fara alte atribute)