on the verge of extinction... again

Facultate: de ce?

Mi-e scarba! De toti cei care fac o facultate doar pentru diploma. Peste 80% din studenti nu au ce cauta la nici un fel de facultate sau orice alta forma de invatamant post-liceal. Da bine sa ai o diploma. Sigur! Si dupa aia sunt oamenii mandri ca si-au gasit un loc de munca unde, printre altele, trebuie sa si frece podelele. Chiar nu-mi pasa cu cat sunt platiti. N-ai nevoie de diploma de politehnica sa speli pe jos!

Sunt pline facultatile de gunoaie si de unii care ar fi in regula daca ar intelege ca ei nu sunt de facultate. Spre deosebire de gunoaie (care nu au nici un fel de interes in afara de glume idioate la care sa necheze), acestia din urma chiar sunt buni la ceva. Doar ca acel ceva nu necesita facultate. Ei sunt buni la ceva care necesita practica si experienta si nu prea multa gandire. Sunt buni ca executanti, nu ca proiectanti. Sunt cei care la laboratoare stiu deja cum sa foloseasca o parte din aparate, dar nu pot face legatura intre ceea ce cunosc deja si documentatia pentru lucrarea de laborator. Sunt cei care iau note mari la examenele la care se dau multe subiecte de teorie pentru ca, de, sunt simpatici, ne sunt prieteni si ii ajutam sa copieze. Sunt cei care pica examenele la care nu se dau subiecte de teorie, examenele cu toate materialele in fata, pentru ca la astfel de examene, in general, raspunsul nu se gaseste in materiale, trebuie gandit. Sunt cei carora li se lumineaza fata cand profesorul da exemple practice (reactia de "hei, am lucrat cu asa ceva"), dar totusi nu inteleg principiile de functionare. Sunt cei carora trebuie sa le explicam totul pas cu pas, de fiecare data. Sunt cei care sunt capabili sa munceasca enorm uneori, in stare sa invete pe de rost rezolvarea unei probleme, dar carora le-ar fi imposibil sa o inteleaga. Si totusi se incapataneaza sa se taraie zece ani printr-o facultate care nu este pentru ei, din motive stupide cum ar fi:
  • fratele/sora mai mare/colegul de liceu a facut o facultate
  • ca asa zic mamicuta si taticutu ca e bine
  • sunt convinsi sau macar incearca sa se convinga ca sunt suficient de buni

Pai... sunt suficient de buni... intr-un service, dar asta nu are nici o legatura cu facultatea. Si asta nu e in nici un caz o rusine. Insa ei nu pot sau nu vor sa inteleaga asta. Presiunea de a avea o diploma (pentru ca toti au o diploma) este intr-adevar foarte mare. Si daca ei cedeaza acestei presiuni, asta se cheama adaptabilitate sau ca nu au coloana vertebrala?

Daca se cheama adaptabilitate, imi e scarba. Daca se cheama ca nu au coloana vertebrala, imi pare rau pentru ei.

Si in continuare ma simt o mare idioata pentru ca habar n-am cum as putea eu schimba ceva.

7 pareri

cine
Andrei Monciu
cand
miercuri, 25 iunie 2008 la 12:29:00 EEST
sa fim seriosi, ai nevoie de diploma aia ca pur si simplu sa discute cu tine un angajator, sa primesti niste milioane in plus, e nevoie de ea, nu mai este ca pe vremuri, ca puteai face ceva si fara diploma. Eu sunt la Fac de Arhitect si Constructii, mi-e ft clar ca am nevoie de diploma aia dac vreau sa fac ceva in constructii, altceva inafara sa pun 2 caramizi una peste alta, si da trebuie sa inveti ca de aia mergi la faculta.
cine
brontozaurel
cand
miercuri, 25 iunie 2008 la 12:50:00 EEST
stiu. chestia cu diploma necesara la angajare este perfect adevarata, si partea trista e ca devine cu atat mai necesara cu cat apar tot mai multi care nu o merita. si asta ma deranjaza de fapt pe mine. pentru ca e aiurea situatia. pentru ca eu ajung sa am aceeasi diploma cu unul care nu stie sa integreze functia sin, habar n-are ce-i aia o bucla for sau se uita crucis la o poarta xor... si astea totusi sunt chestii de baza la electronica si calculatoare

si cu invatatul e putin mai complexa treaba. pentru ca totusi, ceea ce conteaza e cum inveti. am avut colegi care munceau enorm pentru facultate, si chiar daca in felul asta acumulau niste cunostinte si invatau sa rezolve niste exercitii tip pentru care li se indica metoda, nu reauseau sa faca legatura intre diverse lucruri si chiar nu se descurcau la examene total atipice la care ar fi trebuit sa demonstreze ca au inteles materia, nu ca au tocit
cine
krossfire
cand
joi, 26 iunie 2008 la 09:25:00 EEST
Inca ceva : Omiteti sistemul Bologna unde fiind mai putini ani se ia mai usor diploma si pe sistem concurential (cum e si la mine) se face mentinerea la buget. Acum licenta se depreciaza constant si conteaza din ce in ce mai mult masterul.
cine
krossfire
cand
joi, 26 iunie 2008 la 09:25:00 EEST
Hmm, e plina si facultatea mea (Jurnalism & Stiintele Comunicarii) de asa ceva. Ce ma doare este ca mai toti vor publicitate si se considera creativi (si ocupa aiurea niste locuri la specializare cu mediile lor) desi unul n-a scris si n-a gandit ceva ''creativ'' in viata lui.

In fine, norocul meu a fost ca nicio materie nu mi-a pus probleme serioase pana acum si ca cele care mi-au placut au avut suficiente credite si implicit puncte :D

In Politehnica procentul este cam de 90%, din ce imi spun amicii mei de la o fosta clasa 'campioana' (as in olimpica & so on, desi olimpiadele nu inseamna nimic). Majoritatea habar n-au sa operez un PC si i-am lasat pe vreo doi masca (fiind in aceeasi cladire cu Electronica) cand le-am corectat o problema de C++.

Andrei : Nicio treaba cu angajatorul , stai linistit. Eu am deja un CV grasut (trec in anul III) si am fost intrebat in treacat daca fac o facultate, nu daca am absolvit-o. Si am lucrat in PR pana acum, pe evenimente si comunicare online, deci nu intr-un domeniu in care sa ma intrebe daca stiu sa dau cu matura.
cine
brontozaurel
cand
joi, 26 iunie 2008 la 15:02:00 EEST
Ionut: wow! ce pot sa zic... imi suna foarte cunoscut...

si in cazul meu a fost la fel: primii 2 ani parca a mers totul ceas si apoi, cand au inceput proiectele ceva s-a rupt... tin minte cum fierbeam pentru ca as fi vrut sa fac eu ceva cu adevarat util cu care sa ma pot lauda la angajare, dar nu stiam exact cum si de fiecare data cand intrebam un profesor ma trimitea dupa cai verzi pe pereti... si incercam sa-i explic omului ce vreau de fapt, o data, de doua ori, de trei ori... si intr-un final nici macar nu se mai eschiva ajungea sa-mi spuna "lasa ca nu conteaza, lasa ca e bine si mai putin", "dar EU nu..." si parca nici nu mai aveam sange in mine sa protestez, sau protestam "autofaultandu-ma" dupa se exprima un coleg, adica dadeam dracului tot, nu mai faceam proiectul, nu mai mergeam la examen
si asa am ajuns de la medii semestriale de peste 9.7 la picat 1 examen din 2, insuficient cat sa pic anul tinand cont de faptul ca examenele picate erau tocmai cele cu 2-3 credite, suficient incat sa ma deranjeze rau problema...

e adevarat ca parte mare a problemei o constituie faptul ca sunt si eu un drac incapatanat care daca vrea ceva anume nu accepta altceva... sau cel putin asa eram, pentru ca a trebuit si eu sa predau proiecte idioate care s-au impartit in doua categorii: cele facute de mine, extrem de simple, care impresionau prin aspect (asta pentru ca nu stiam ce sa fac asa ca am muncit mult la partea de interfata grafica) si cam atat si vreo 3 preluate de la altii... in care dracu stie ce era... eu in nici un caz nu! si chestia asta ma derajaza foarte tare, pentru ca simt ca am decazut in felul asta, ca am facut compromisuri din ce in ce mai mari si, cel mai rau, ca nu mai sunt intr-o pozitie in care sa-mi permit sa fiu inflexibila

si ca probabil ar fi cazul sa-mi revizuiesc putin atitudinea din postul initial - in cazul meu e vorba atat de o tentativa de adaptabilitate cat si de lipsa de coloana vertebrala...

nici eu nu regret ca am dat la politehnica. primii ani mi-au adus satisfactii imense si, da, m-a ajutat sa-mi formez gandirea.

ce se face acum la politehnica e foarte departe de ce ar trebui sa se faca. s-ar putea sa nu fie doar o coincidenta ca cel mai bun prof (dupa mine) pe care l-am avut in timpul facultatii chiar lucreaza in telecomunicatii. laboratoarele... multe nu stau deloc bine la capitolul dotari, cele care totusi stau bine la capitolul asta sunt sub cheie, multi laboranti sunt slab pregatiti si e imposibil sa faci un laborator asa cum trebuie cu o grupa umflata la peste 30 de oameni.
cine
brontozaurel
cand
joi, 26 iunie 2008 la 15:35:00 EEST
krossfire: da, din ce am vorbit si eu cu fostii mei colegi de liceu, inclin sa cred ca situatia este la fel de albastra cam in toate facultatile din Romania

nici pe mine nu m-a luat vreodata un potential angajator cu "diploma, criteriu eliminatoriu", dar experienta mea e posibil sa fie complet irelevanta, pentru ca eu nu mi-am cautat niciodata de lucru in afara evenimentelor din politehnica, asa ca e destul de usor de inteles de ce a contat de fiecare data mai mult ce stiu sa fac si, chiar mai des, atitudinea de "nu stiu sa fac nimic, pot sa invat"...

cu sistemul Bologna... adevarul este ca la noi erau destule materii care se repetau, aceleasi chestii sub alt nume. partea proasta e ca nu s-a scos ce ar fi trebuit, s-au scos foarte multe materii utile si in schimb s-au introdus unele complet inutile... de exemplu materii la care se invata windows si office... ma bucur ca n-am prins asa ceva, pentru ca e absolut stupid, in conditiile in care m-am jucat in draci cu VBA sa vina apoi sa imi explice careva meniurile din word...
cine
Andrei Monciu
cand
joi, 26 iunie 2008 la 15:49:00 EEST
Pai Adevarul e ca si eu am job si sunt primul an la o faculta care nu are nici o legatura cu job-ul meu. Important e sa te descurci, dar diploma sa stii ca da bine. E adevarat ca dupa ce arati diploma trebuie sa fii in stare sa demonstrezi ca esti ceea ce scrie pe dipoma,aici cad majoritatea "examenul"

Da-ti si tu cu parerea!

Mai jos se pot scrie tampenii. Nu mai mari ca alea de mai sus...
Insa inainte de orice altceva, vezi cum se comenteaza: indrumar tehnic si reguli!
HTML acceptat: <b>, <i>, <a href=""> (fara alte atribute)